Tre ungdommer ved elv i Nordmarka, Oslo.

Lær mer om Norges fantastiske skoger

Norges skoger er fulle av liv og eventyr! Skog er et perfekt sted for læring og nye opplevelser. Vi har samlet fine undervisningsopplegg om skog for barnehage, grunnskole og videregående skole, som gir både elever og lærere mulighet til å se skogen med nye øyne.

Skogen er så mye mer enn bare trær! Den er en viktig del av økosystemet vårt. Den er hjemmet til utallige arter, hjelper til med å regulere klimaet, og beskytter mot erosjon og flom.

Ved å lære mer om skogen, kan vi bidra til å bevare den for fremtidige generasjoner. Nye undervisningsopplegg er på vei, så følg med for mer spennende innhold!

Foredrag om skog

Ønsker du et foredrag om skog, eller en guidet tur i din nærskog tilpasset din klasse eller målgruppe, er du velkommen til å ta kontakt med oss i prosjektet "Skogen - mer enn bare trær".

Bildet viser ungdommer på omvisning i en plantet skog. Før bildet ble tatt fikk de omvisning i en naturskog med et yrende dyre og planteliv.

Undervisningsopplegg for barnehage og barneskole

Trollmannskogen av Sandnes Media, der eventyret alltid er ute. Trollmannen Ethner vokter den gamle skogen og samler på tryllestaver. Sammen med Ethners venner Fresene og de magiske tryllestavene åpenbarer naturens forundelige liv seg. Et magisk univers der alt levende har en stemme og kan kommunisere med hverandre.

Naturoppdraget for de aller minste, laget av Besøkssentre i Norge og Naturfagsenteret. Opplev naturglede i nærmiljøet sammen med Kåre Kråke, en nysgjerrig og vitebegjærlig fyr som gir barna oppgaver og stiller mange undrende spørsmål. Sammen lærer dere mer om trær, fugler, småkryp og naturen der dere bor.

Barnas skog er et samarbeid mellom LOOP Miljøskole, Grønt Punkt Norge, WWF Norge og Skolelyst. Barnas skog inviterer undervisningen ut i naturen og naturen inn i klasserommet. Etter å ha tatt turen gjennom Barnas skog, er vi er rimelig sikre på at det aldri blir kjedelig for elevene å dra på skogstur igjen! Her finner du også et turhefte, du kan bli kjent med trærne i skogen og klikke deg gjennom den interaktive artikkelen "Se opp!".

Den naturlige skolesekken har vært et samarbeidsprosjekt mellom Kunnskapsdepartementet og Klima- og miljødepartementet. Undervisningsopplegget om skog er utarbeidet av Naturvernforbundet. Her finner du feltbaserte oppgaver til bruk i skog, der hensikten er å få barn og unge til å bli glade i å ferdes i skogen, og til å bli kjent i nærområdene sine.

La skogen leve! er en tegneserie om skogengasjement blant barn skrevet av Nora Dåsnes. Bokslukerprisen.no har laget en lærerveiledning som tillater elevene å reflektere over innholdet i boka.

I Huldrefortellinger kan du bli med Miljøagentene på huldrejakt! De leter etter sjeldne arter, besøker rotete gammel skog, finner huldra sitt hår og ser etter spøkelser.

Hva kan dere om bjørner? Med Miljøagentenes tøffe miljøsti om bjørn finner dere åtte poster med svar.

Det nye treet i skogen. Undervisningsopplegget til Naturfagsenteret er knyttet til den introduserte plantearten platanlønn, Acer pseudoplatanus. Her kan dere sette dere inn i hvordan en art kan bli en problemart og hvordan problemarter på sikt kan føre til at andre planter og dyr, som opprinnelig var tilstede i naturen, kan forsvinne. Her finner dere også undervisningsoppleggene Hva er jobben til mose og lav, Jakten på bokstaver og tall i naturen, Jakten på størst og minst, småkryp og fugler og Studere småkryp.

Skogsdyr er en samling morsomme oppgaver for de minste om dyr som finnes i skogen tilgjengelig på Undervisningsmetoder.

Skogen - mer enn bare trær

"Skogen - mer enn bare trær" er et samarbeidsprosjekt mellom miljøorganisasjonene WWF Verdens naturfond, Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Sabima. Gjennom kunnskapsformidling om og aktiviteter i skogen skal vi bidra til at flere blir pådrivere for rikere og mer varierte skoger.

Les mer om prosjektet her.

Undervisningsopplegg for ungdomsskole og videregående skole

Oppsynsmannen. NRK har satt sammen et undervisningsopplegg om skog fra da Bård Tufte Johansen reiste Norge rundt for å undersøke hvordan det står til i naturen vår. Her får elevene utforske og reflektere over det han finner, og de lærer blant annet om forskjellen på gammelskog og produksjonskog.

Undervisningsoppleggene fra Naturhistorisk museum lærer elevene om biologisk mangfold, planter og dyrs evolusjon og tilpasninger, økologi og mye annet som berører skog.

Min natur. I skogepisoden av denne NRK-serien, deler skogbiolog Trude Myhre av sin kunnskap og kjærlighet til skogen.

Skogen verden glemte
av NRK. Norge bidrar årlig med milliarder av kroner til vern av tropiske skoger som klimatiltak, selv om den norske skogen lagrer mer karbon. Hvordan kan det være mulig - og hva gjør vi med det?

Den skandinaviske jungelen. Edelløvskogen i Norge er full av liv. I denne NRK-artikkelen med filmklipp fra progammet Ut i naturen, kan du lære mer om de små skogsområdene med edelløvskog som er hjem for mange av landets mest truede arter.