Insektene som er i ferd med å forsvinne

Over hele verden skjer det en rask og dramatisk nedgang i antall insekter. Skummelt? Ja, det er akkurat det det er. Uten insektene, vil vi nemlig ikke overleve.

Insekter spiller en helt avgjørende rolle i naturen

Det er ikke uten grunn at vi kaller dem for superhelter

Men vi har dårlig nytt

Hver eneste dag mister vi flere og flere insekter

Ikke bare i Norge, men over hele verden

Vi kaller det for insektenes apokalypse

Insektene er små superhelter

Insekter er helt uvurderlige for oss mennesker: de pollinerer planter slik at vi og andre dyr får mat, de regulerer bestander av skadedyr og er selv maten til utallige arter. Uten insekter går ikke verdens økosystemer rundt.

Så hvis du er en av dem som synes at insekter er plagsomme og at det er like greit at det blir færre av dem, må du tenke om igjen: Uten insektene, vil vi nemlig ikke overleve.

Men den triste nyheten er at vi mister flere og flere insekter – hver eneste dag. I USA falt bestanden av monarksommerfugl med 90 prosent i løpet av 20 år, det vil si at 900 millioner (!) individer ble borte. I Tyskland viste en studie at antall flyvende insekter i et naturreservat var redusert med 75 prosent i løpet av 27 år.

• Andel vurderte arter i Norge på rødlista

• Andel vurderte arter i Norge som er truet

Hvordan står det egentlig til med insektene i Norge?

Det er Artsdatabanken som samler data om alle arter i Norge og gjør en vurdering av arters utvikling og tilstand i forhold til Norsk rødliste. I 2021 var hele 23.405 arter vurdert, og av dem står 4.957 (21%) på rødlista. Av de vurderte artene, er 2.752 (12%) truet. En stor andel av dem er insekter.

Hovedårsaken til nedgangen i insektbestander, er ødeleggelse av leveområder – som på rødlista betegnes som arealendringer. Dette omfatter blant annet ødeleggelse på grunn av utbygging, dyrking, drenering, skogdrift, mangel på skjøtsel og oppsplitting av leveområder. Klimaendringer, forurensing og fremmede arter kan også påvirke insektene negativt.

Noen arter som er i ferd med å forsvinne

Trykk på bildene for mer informasjon om hver art.

De fleste har lite kunnskap om naturen

– De fleste har lite kunnskap om naturen. Spør du en hvilken som helst unge, vil de sikkert kunne ramse opp mange pokémoner for deg – men de vil ikke ha peiling på hva en gullbasse eller en tordivel er. Dette er en trist utvikling, og den bør snus så fort som mulig. De fleste tar nemlig kun vare på det de kjenner til og verdsetter, sier Zanete Andersone-Lilley, biolog og seniorrådgiver i WWF Verdens naturfond.

Vi mennesker er også rammet av «endringsblindhet», det vil si at miljøtilstanden gradvis forverres, men at hver generasjon oppfatter den forverrede situasjonen som normal. Slik blir den nye og dårligere tilstanden en ny normal for hver generasjon.

– Fra barndommen husker du kanskje at man på lange bilturer måtte stoppe bilen og rense frontruta for knuste insekter? Nå er ikke det et problem lenger, dessverre. Og selv om det kanskje er praktisk for bileieren, er det ganske skummelt å tenke på årsaken til denne endringen – og hva det betyr for oss og naturen for øvrig, sier Andersone-Lilley.

Hva kan du gjøre for å hjelpe insektene?

Visste du at DU kan være med og redde insektene fra utryddelse? Vi har laget tre guider til hvordan du kan gjøre din hage, balkong eller fellesområde litt «villere», slik at de blir fine leveområder for de små superheltene våre:

Vil du gjøre enda mer? Bli naturfadder i WWF, så er du med oss i kampen for verdens dyr og natur.

For å gi deg skattefradrag trenger vi fødselsnummeret ditt.

Vi bruker e-post og mobilnummer til å holde deg oppdatert om ditt fadderskap. Vi lover å ikke spamme deg.