-
14. juni 2024
Stortingsmeldingen om forvaltningsplanene for norske havområder ble vedtatt av Stortinget. Den politiske definisjonen av iskantsonen ligger dessverre fast. Mer gledelig er at de andre områdene definert som særlig og verdifulle områder (SVO) følger miljøfaglige anbefalinger.
-
5. april 2024
Regjeringen la frem en oppdatering av forvaltningsplanene for norske havområder. Iskanten følger dessverre samme definisjon som tidligere bestemt av Stortinget, og dermed ikke den vitenskapelige anbefalte definisjonen.
-
14. juni 2022
I revidert nasjonalbudsjett får SV gjennomslag for å verne tre av de utlyste blokkene i iskantsonen. Det betyr at disse blokkene ikke skal gis til oljeselskaper slik at de kan bore etter olje. Det er første gang et miljøparti får gjennomslag for å sette den type grenser for oljeselskapene i Norge.
-
14. oktober 2021
Hurdalsplattformen slår fast at "regjeringen vil legge til grunn en definisjon av iskantsonen slik den er nedfelt i stortingets vedtak" (fra 18. juni 2020).
Det betyr at også ny regjering velger å utelate 96.000 kvadratkilometer av naturområdet som forskerne definerer som iskantsonen.
-
13. oktober 2021
EUs nye Arktis-strategi slår fast at unionen "insisterer» på at olje, kull og gass ikke skal utvinnes i Arktis. I dag eksporteres det meste av norsk olje og gass til land i EU.
-
23. juni 2021
I 25. konsesjonsrunde gir Olje- og energidepartementet fire nye tillatelser for oljeutvinning. Den ene lisensen i Barentshavet (1134) ligger innenfor den naturvitenskapelige iskantsonen. Årsaken til at lisens for oljeboring kan tildeles her, er at den politisk definerte iskantsonen er langt mindre enn det faktiske naturområdet iskantsonen.
-
22. mars 2021
Miljødirektoratet gir Aker BP tillatelse til å bore en letebrønn i iskantsonen.
-
5. februar 2021
Sammen med Natur og Ungdom, Naturvernforbundet og Greenpeace Norge krever vi at Aker BPs søknad om tillatelse til å bore en letebrønn i iskantsonen avises. Vårt høringssvar til Miljødirektoratet (PDF).
-
27. august 2020
Fordi miljøfaglige innspill igjen og igjen ikke blir lyttet til, avstår Naturvernforbundet, Greenpeace Norge, Natur og Ungdom og WWF Verdens naturfond fra å sende inn våre kommentarer til forslag til utlysning av nye oljeblokker i 25. konsesjonsrunde.
-
18. juni 2020
Stortinget har behandlet meldingen fra regjeringen om helhetlige forvaltningsplaner for Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten, Norskehavet, og Nordsjøen og Skagerrak. Stortingsflertallet stemte for for regjeringens forslag om en iskantsone definert som det området hvor det er 15 prosent sjanse for at det finnes havis i april måned. Med dette utelates 96.000 kvadratkilometer av naturområdet som forskerne definerer som iskantsonen.
Et flertall i Stortinget, bestående av H, FrP, V og KrF, ber regjeringen ved eventuelle grenseoverskridende funn, nord for områder der det i dag er åpnet for petroleumsvirksomhet, om å raskt vurdere hvordan man best ivaretar norske interesser, herunder behovet for å starte en åpningsprosess for relevante områder.
-
8. juni 2020
På den internasjonale havdagen, inngikk regjeringspartiene, Ap, Sp og Frp et forlik som holder fast på grensen som regjeringen foreslo 24. april. Med dette defineres iskantsonen politisk, til der det er 15 % sjanse for havis i april. Det er en grense som utelater 96.000 kvadratkilometer fra naturområdet forskerne definerer som iskantsonen. Et bredt stortingsforlik går med dette imot oppdatert miljøkunnskap.
-
13. mai 2020
Kampanjen #SaveTheIceEdge viser at det er et stort internasjonalt engasjement mot olje- og gassutvikling i iskantsonen. Verdenskjente navn som Jared Leto, Eva Joly og Børge Ousland deltok. På et døgn ble 5 millioner over hele verden gjort oppmerksom på kampen for iskantsonen.
-
24. april 2020
Regjeringen legger frem Stortingsmeldingen “Helhetlige forvaltningsplaner for de norske havområdene Barentshavet og havområdene” som setter grensa for iskantsonen der det forekommer havis 15 prosent av dagene i april (15 prosent isfrekvens). Regjeringens forslag utelater 96.000 kvadratkilometer av iskantsonen som ifølge Havforskningsinstituttet, Norsk Polarinstitutt og Miljødirektoratet utgjør området med 0.5 prosent isfrekvens.
-
1. oktober 2019
Sammen med andre miljøorganisasjoner legger WWF frem vårt innspill til regjeringen om revisjon og oppdatering av forvaltningsplanene.
-
April 2019
Faglig Forum utgir rapporten Særlig verdifulle og sårbare områder, faggrunnlaget for revisjon og oppdatering av forvaltningsplanene for norske havområder i 2020. I rapporten anbefaler fagekspertene en avgrensning av iskantsonen med kart og metodedefinisjon som trekker den lengre sør enn tidligere.
-
Januar 2019
Granavolden-plattformen beskytter iskantsonen for petroleumsaktivitet.
-
Januar 2018
Jeløya-plattformen beskytter iskantsonen for petroleumsaktivitet.
-
Juni 2017
Olje- og energidepartementet lyser ut nye blokker i Arktis i 24. konsesjonsrunde.
-
Juni 2017
WWFs iskantrapport (pdf) peker behov for beskyttelse fra petroleumsvirksomhet.
-
Juni 2017
Regjeringen oppdaterer den marine forvaltningsplanen for Norskehavet, og kartfester iskantsonen (her kalt bare for «Havisen i Norskehavet», uten status som SVO) etter definisjonen som Stortinget ikke godkjente i 2015.
-
April 2017
Representantforslag fra KrF om å opprette store marine verneområder i den norske delen av Arktis, med iskantsonen som en sentral del, blir nedstemt i Stortinget.
-
Juni 2015
Stortinget behandler iskantmeldingen Meld. St. 20 (2014-2015), og velger å ikke flytte iskantsonen nordover.
-
Mars/April 2015
Faglige instanser fraråder blokkutlysninger i iskantsonen. Høringsinnspillene fra Norsk Polarinstitutt og Miljødirektoratet til 23. konsesjonsrunde påpeker at flere av blokkene utlyst i og ved iskantsonen.
-
Januar 2015
I en pressemelding legger klima- og miljøminister Tine Sundtoft frem en oppdatert beregning av iskanten i forvaltningsplanen for Barentshavet – Lofoten. Samme dag lyses det ut blokker rekordlangt nord i den 23. konsesjonsrunde.
-
April 2014
Norsk Polarinstitutt presenterer en faglig definisjon av hva iskant og iskantsone er, i notatet «Iskant og iskantsone – fremstilling av iskantsonen som sårbart areal.»
-
Oktober 2013
Sundvolden-plattformen verner iskantsonen mot petroleumsvirksomhet.
-
September 2013
Vern av iskantsonen mot petroleumsvirksomhet opphører. Iskantsonens beskyttelse mot oljeboring, som ble nedfelt i 2011 i forvaltningsplanen for Barentshavet opphører i forbindelse med ny stortingsperiode.
-
Juni 2013
Startskuddet for kampen om definering av iskantsonen og hvorvidt det skal være oljeboring her. To ulike stortingsmeldinger legges frem med ulike avgrensninger for iskantsonen. Meld. St. 36 (2012-2013) og Meld. St. 41 (2012–2013).
-
Mars 2011
Iskantsonen vernes mot petroleumsvirksomhet for første gang av Stortinget, i forvaltningsplanen for havmiljøet i Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten.