Landsomfattende allianse for dyphavet

Over 30 aktører har sluttet seg til en ny allianse med et felles mål: å stanse regjeringens hasteprosess for gruvedrift på havbunnen.

Publisert 17. oktober 2024

En dumbo-blekksprut i dyphavet.

– Havet er under sterkt press, og det er avgjørende at vi forvalter marine ressurser med varsomhet. Den norske åpningsprosessen for gruvedrift på havbunnen har vært preget av hastverk, og både miljøfaglige råd, forskernes advarsler og fiskeriorganisasjonenes bekymringer har blitt tilsidesatt gang på gang. Slik kan vi ikke ha det, sier generalsekretær i WWF Verdens naturfond, Karoline Andaur og legger til:

– Gjennom denne alliansen ønsker vi å vise at det er mange aktører som krever at regjeringen drar i bremsen og lytter til miljøfaglige råd. Vi ber om at første konsesjonsrunde stanses frem til miljøfaglig kunnskap tilsier at gruvedrift på havbunnen kan gjennomføres uten å skade den sårbare naturen.

Flere slutter seg til

Blant aktørene som har så langt sluttet seg til den landsomfattende alliansen finner man både miljøorganisasjoner, fagforbund, forskere og fiskere.

– NTL er bekymret for at regjeringen haster gjennom en konsesjonsprosess som innebærer uopprettelige inngrep i sårbar natur, uten å hente inn nødvendig kunnskap eller gjøre uavhengige utredninger. Dette mener vi ikke er i tråd med god forvaltningsskikk. Tempoet regjeringen legger opp til tar ikke hensyn til føre-var-prinsippet, og flere av regjeringens egne instanser har påpekt dette, sier Kjersti Barsok, forbundsleder i Norsk Tjenestemannslag (NTL).

Gruvedrift på havbunnen

9. januar 2024 var en mørk dag for havet. Som et av de første landene i verden, vedtok Norge å åpne for gruvedrift på havbunnen – på tross av advarsler fra egne fagmyndigheter, nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer og massiv internasjonal kritikk fra EU og resten av verden.

Lær mer om gruvedrift på havbunnen.

Fiskeriorganisasjonene er svært kritiske

Regjeringen mangler kunnskap ikke bare om den sårbare naturen i dyphavet, men også om konsekvensene for andre næringer, som for eksempel fiskeri. Fiskeriorganisasjonene er bekymret for at gruvedriften på havbunnen kan ha betydelig påvirkning på gytesuksess, migrasjonsruter og tilgang på føde i fiskens viktige livsfaser. I tillegg kan utlekking av tungmetaller påvirke sjømattryggheten.

– Forslaget om å lyse ut områder for marin gruvedrift bygger på helt urealistiske forventninger om både forekomster og verdiskaping. Det er uakseptabelt å spille hasard med miljøet, og fiskerinæringas viktigste bekymringer har ikke blitt vurdert skikkelig. Etter vår oppfatning vil dette forslaget skade både havmiljøet og Norges gode rennommé som forvalter av marine ressurser, sier Kåre Heggebø, leder i Norges Fiskarlag.

Forhastet prosess

Det var i april i år Norge, som et av de første landene i verden, åpnet et område på størrelse med Storbritannia (281 200 kvkm) for gruvedrift på havbunnen etter å ha brukt kun to år på utredning. Og det på tross av advarsler fra egne fagmyndigheter, nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer og øredøvende kritikk fra EU og resten av verden.

Åpningsområdet tilsvarer ca. 85 prosent av Fastlands-Norge, er på flere tusen meters dyp og ligger lenger nord i Arktis enn Wisting-feltet. I tillegg overlapper det med områder som er definert som særlig verdifulle og sårbare i forvaltningsplanene for norske hav.

I juni la regjeringen hele 386 blokker ut på høring, noe som utgjør hele 38 prosent av det åpnede arealet. Høringsfristen gikk ut 26. september. Planen er å gi selskapene utvinningstillatelser allerede våren 2025. Aktiviteten på havbunnen kan starte samme år.

Disse aktørene er med i Alliansen for dyphavet:

Akvariet (i Bergen)

Atlanterhavsparken

Attac Norge

Besteforeldrenes klimaaksjon

BirdLife Norge

Circular Norway

Concerned Scientists Norway

Fellesrådet for Afrika

Fiskebåt

Framtiden i våre hender

ForUM for utvikling og miljø

Greenpeace Norge

Holsnøy Kystlag

KOK Oslo

Legenes klimaaksjon

LO i Oslo

Miljøstiftelsen Bellona

Miljøstiftelsen Zero

Natur og Ungdom

Naturvernforbundet

Nord Fiskarlag

Norges Fiskarlag

Norsk Tjenestemannslag (NTL)

NTL Ung

Pelagisk Forening

Polaria

Sabima

SALT

Saltkråka strandryddelag

Spire

Sør-Norges Fiskarlag

TOOL (The Ocean Opportunity Lab)

WePlanet Norge

World Saving Hustle

WWF Verdens naturfond

Stadig flere organisasjoner slutter seg til. Se fordyphavet.no for oppdatert liste.

WWF Verdens naturfond er initiativtaker bak Alliansen for dyphavet, sammen med Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Greenpeace Norge.

Har du spørsmål om Alliansen for dyphavet?