Verdensrekordene vi ikke vil slå

Denne sommeren samles verden for å bryte rekorder på idrettsarenaen. I kampen mot klimarekordene kan vi lære av idrettsutøvernes harde og målrettede innsats.

Publisert 9. august 2024

I de olympiske leker presses grensene for hva mennesker kan få til. Med hard jobbing og en utrolig dedikasjon, klarer idrettsutøverne å sette nye rekorder mens hele verden heier.

Men idrettsutøverne er ikke de eneste som knuser rekorder for tiden. Verden setter stadig nye klimarekorder. Og disse rekordene er det ingen som ønsker å feire.

Klimarekorder

Klimaendringene påvirker alle steder på planeten vår – fra polene til tropene, og fra fjellene til havene. Mennesker, dyr og natur verden over kjenner allerede effekten av endringene: vanntilgangen minker, ekstremvær skjer både hyppigere og voldsommere, skoger brenner, isbreer smelter, korallrev dør og det settes stadig nye varmerekorder.

Noen av klimarekordene som ble slått i 2023

• Europarekord: Hellas – største skogbrann i EU
  • Afrikarekord: Mosambik – lengstvarende tropiske syklon
  • Nasjonal rekord: Frankrike – varmeste høst i historien
  • Nasjonal rekord: Det norlige Pakistan – våteste juli noen gang
  • Nasjonal rekord: Patanal-regionen i Brasil – over 3900 skogbranner
  • Nasjonal rekord: Kina, Thailand, Bangladesh, Haiti, DR Kongo, Oman, Yemen, Peru – varmerekord
  • Verdensrekord: Varmeste året målt på planeten

Lagånd og hard, målrettet innsats gir suksess og rekorder på idrettsarenaen. Det samme trenger vi utenfor arenaen, for å forhindre nye klimarekorder som truer hjemmet vårt.

Verdens ledere kan la seg inspirere av idrettsutøvernes innsats i arbeidet med å få ned klimagassutslippene og stanse naturtapet, og resten av oss kan heie og spre engasjement fra tribunen. Sammen kan vi endre spillereglene og bremse utviklingen, før det er for sent!

For å gi deg skattefradrag trenger vi fødselsnummeret ditt.

Vi bruker e-post og mobilnummer til å holde deg oppdatert om ditt fadderskap. Vi lover å ikke spamme deg.

Har du spørsmål om WWFs arbeid for å stanse klimaendringene?