Rovviltnemndene skal arbeide innenfor rammene av Bernkonvensjonen, naturmangfoldloven, rovviltforlikene av 2004 og 2011, ulvemeldingen fra 2016, og den todelte målsettingen om å sikre både levedyktige bestander av rovvilt og beitenæring i Norge. Til tross for dette har nemndene fått krass kritikk fra forskere og fagmiljøer, og til dels også Klima- og miljødepartementet, om at de ikke ivaretar den rollen, og følger opp det forvaltningsoppdraget de har fått.
NINAs rapport Evaluering av regional rovviltforvaltning, som ble utarbeidet i 2016 på oppdrag fra Miljødirektoratet som en oppfølging av rovviltforliket i 2011, konkluderer tydelig med at rovviltnemndene ser seg selv som ombud for beitenæringa mer enn som et helhetlig forvaltningsorgan. Nemndsmedlemmene unnlater samtidig bevisst å ta hensyn til den todelte målsettingen de er satt til å forvalte.
Noen eksempler fra rapporten:
Side 172:
Det er en utbredt oppfatning blant nemndsmedlemmene at de såkalte «verneinteressene» er ivaretatt gjennom bestandsmålene. Vernet av rovdyr er dermed sikret gjennom nasjonal politikk – en politikk som beitenæringene må bære hele belastningen med. Dessuten har verneinteressene Bern-konvensjonen og Naturmangfoldloven på sin side. Når også Klima- og miljødepartementet og Miljødirektoratet, som er de som virkelig har makt i norsk rovviltforvaltning, står på naturvernets side, står beitebrukeren over for en mektig allianse, mener mange nemndmedlemmer. I dette perspektivet har rovdyra og naturvernet alt seiret, og nemndenes fokus bør ligge på beitenæringenes problemer.
Side 165:
[…] i tillegg er det et klart inntrykk […] at de fleste nemndene har medlemmer – ofte ledere – som har god kontakt med landbruket og dets organisasjoner, og at nemndenes etablerte «verdensbilde» og tilgjengelige virkemidler i betydelig grad er innrettet mot å avdempe landbrukets problemer. De nemndene som har lagt seg på en aktiv linje i forhold til den nasjonale rovviltpolitikken, har også diskusjoner som er av stor interesse for landbruksorganisasjonene, blant annet fordi initiativ fra disse nemndene oftest har handlet om behovet for å komme beitenæringer og utmarksnæringer ellers i møte.
Side 6:
Det er […] ikke tvil om at nemndenes sammensetning påvirker det «allmennpolitiske skjønn» de utøver, selv innenfor et avgrenset mandat. Når noen nemder også tøyer dette mandatet, er det desto tydeligere at de beveger seg i en retning som er preget av nemndsmedlemmenes bakgrunn både politisk og i forhold til næringene. Det innebærer at å øke nemndenes handlingsrom, slik både toneangivende nemndsmedlemmer og noen interesseorganisasjoner går inn for, vil være konfliktdrivende om det medfører myndighet til å øke uttak av rovdyr, eller på andre måter driver forvaltningen i en retning som kan oppfattes som negativ for «viktige samfunnsinteresser» (jfr. Rovviltforskriftens formålsparagraf). Det er ikke bare naturvernorganisasjonenes medlemmer og internasjonale konvensjoner som representerer slike samfunnsinteresser, men alle norske borgere som ønsker bestander av store rovdyr i norsk natur.